Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor placówki niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) ma obowiązek dokonania oceny pracy nauczyciela według art. 6a KN? Jeśli tak, to co jaki czas ma być dokonywana ocena? Co w przypadku gdy dyrektor nie dokona ocen i nauczyciele nie złożą wniosków o dokonanie oceny? Co jaki czas trzeba dokonywać oceny pracy nauczyciela?
Art. 91b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.) stanowi, że w przedszkolach, szkołach, innych formach wychowania przedszkolnego i placówkach (w tym ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych) bez względu na wymiar zatrudnienia stosuje się art. 6a Karty Nauczyciela, który reguluje obowiązek dokonywania oceny pracy nauczycieli. Zasady dokonywania oceny pracy nauczycieli wskazano w Karcie Nauczyciela oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1625). Ocenie podlega praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty. Sama ocena nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania poprzedniej oceny lub oceny dorobku zawodowego. Organami uprawnionymi do złożenia wniosku o dokonanie oceny są:
• nauczyciel,
• organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
• organ prowadzący szkołę,
• rada szkoły,
• rada rodziców.
Ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły.
Dyrektor jest zobowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, a w przypadku oceny pracy dokonywanej z własnej inicjatywy – w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia powiadomienia nauczyciela na piśmie o rozpoczęciu dokonywania oceny jego pracy.
Nie ma obowiązku dokonywania oceny „co jakiś czas”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dlaczego w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, kształcącym w formie zaocznej, nie można (zgodnie z zapisami obowiązującego rozporządzenia) prowadzić języka polskiego w zakresie rozszerzonym? Zanim otrzymam odpowiedź, że można, proszę policzyć godziny minimum.
Zgodnie z rozporządzeniem na przedmioty obowiązkowe (lit. a) należy przeznaczyć 570 godz. w cyklu, na przedmioty rozszerzone i uzupełniające - 250 godz. Razem 820 godz. min.
Z ust. 10 wynika 846 godz., czyli 26 godz. pozostaje do dyspozycji dyrektora (zgodnie z rozporządzeniem - na zwiększenie minimalnej liczby godzin).
Przedmioty w zakresie rozszerzonym mają być 2; jeżeli wezmę język polski 125 godz. min. i jeden z przedmiotów typu historia , geografia..., również 125 godz., to zabraknie godzin na przedmioty uzupełniające - czyli tak nie można.
Jeżeli wybiorę język polski 125 godz. i drugi przedmiot za 90 godz. (razem 215 godz.), to zostaje mi tylko 35 godz. (na jeden przedmiot uzupełniający). Ponieważ nie realizuję w takim układzie w zakresie rozszerzonym ani historii (ust. 4), ani geografii, biologii, chemii lub fizyki (ust. 5), powinnam wprowadzić 2 przedmioty uzupełniające - czyli brakuje mi 35 godz.
W związku z powyższym, nie mogę założyć wprowadzenia przedmiotu rozszerzonego język polski (nawet jeżeli chciałabym skorzystać z godzin dyrektorskich - co jest niezgodne z przepisami - to i tak zabraknie mi 9 godzin).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada aktualne badania okresowe dla danej szkoły, a pracuje jeszcze w innej szkole musi dostarczyć badania okresowe dodatkowo dla inne szkoły, czy może wykorzystać te które już ma?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do zerówki w szkole uczęszcza dziecko 7 letnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną, które zostało odroczone od obowiązku szkolnego przez dyrektora szkoły obwodowej.
W listopadzie Rodzic zwrócił się z zapytaniem o możliwość przesunięcia dziecka w trakcie roku szkolnego do klasy I. Według nas nie ma takiej podstawy prawnej, proszę o interpretację tego przypadku.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczny punkt przedszkolny, jakie są zasady przekształcenia go w niepubliczne przedszkole? Chodzi o możliwość przyjęcia więcej niż 25 - ro dzieci.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mamy wielki problem z obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków. Czy skoro art. 14 ust. 3 uso mówi o obowiązku dla 6-latka, a w innym miejscu dowiadujemy się, że obowiązek szkolny dotyczy 7-latków, ale dziecko 6-letnie też może pójść do szkoły /m.in.pod warunkiem spełnienia ww przygotowania/, to czy oznacza to, że "z automatu" wszystkie 5-latki też możemy lub nawet powinniśmy objąć tym przygotowaniem, czy odbierać od rodziców oświadczenia na piśmie, że oni o to wnioskują, bo np. rozważają posłanie 6-latka do szkoły. Nie chcemy być nadgorliwi, ale nigdzie nie możemy dostać wiążącej odpowiedzi, a przy okazji miejscowy ośrodek pomocy społecznej rozdał rodzicom pisma, w których wzywa ich do przedłożenia zaświadczenia o odbywaniu przez ich dziecko omawianego przygotowania. Wiemy, że jeśli takowe przedstawią, dostaną o 100 zł więcej zasiłku. Kto jednak będzie odpowiedzialny, jeśli za rok ci rodzice zrezygnują z posłania dziecka do szkoły, a MGOPS zażąda zwrotu zasiłków i ktoś stwierdzi, że winne jest przedszkole, bo wydało zaświadczenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe