Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauka pływania w klasie II wynika z realizacji podstawy programowej?
W przypadku klas I-III szkół podstawowych, tj. I etapu edukacyjnego, zajęcia wychowania fizycznego realizowane są w ramach kształcenia zintegrowanego, czyli bez wyodrębniania poszczególnych przedmiotów. W przypadku pozostałych etapów edukacyjnych obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów realizowane są w formie:• zajęć klasowo-lekcyjnych (tj. standardowych lekcji wychowania fizycznego),• zajęć do wyboru przez uczniów. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzonew grupie:• oddziałowej,• międzyoddziałowej,• międzyklasowej,• a w przypadku zespołu szkół – także w grupie międzyszkolnej. Szkoły nie mają obowiązku realizowania zajęć do wyboru przez uczniów. Wszystkie lekcje wychowania fizycznego mogą być realizowane jako zajęcia klasowo-lekcyjne. Jeśli szkoły zdecydują się na prowadzenie wychowania fizycznego w formie zajęć do wyboru przez uczniów, zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż:• 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach;• 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Zajęcia do wyboru przez uczniów mogą być realizowane jako:• zajęcia sportowe,• zajęcia sprawnościowo-zdrowotne,• zajęcia taneczne,• aktywna turystyka. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:• potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;• uwarunkowania lokalne;• miejsce zamieszkania uczniów;• tradycje sportowe środowiska lub szkoły;• możliwości kadrowe. Propozycję stosownych zajęć, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę szkoły lub radę rodziców, dyrektor szkoły przedstawia do wyboru uczniom. W szkole mogą zostać zorganizowane zajęcia w określonym zakresie, jeżeli takie są potrzeby edukacyjne i zainteresowania uczniów oraz jeżeli szkoła dysponuje możliwościami organizacyjnymi, kadrowymi i finansowymi.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042)– § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204) http://men.gov.pl/zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/4-organizacja-zajec-wychowania-fizycznego-w-szkole-w-jakiej-formie-liczba-godzin-poszczegolnych-zajec.html
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ze względu na małą liczbę uczniów w klasie V i VI (nauczanie specjalne) można prowadzić zajęcia lekcyjne w łączonych klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu realizowane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy jest określona tygodniowa liczba godzin zajęć, które należy realizować? Czy liczba godzin zajęć może być modyfikowana ze względu na wiek dziecka (dziecko 3-letnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką możliwość prawną ma dyrektor szkoły w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły z powodu złego zachowania? Czy szkoła ma obowiązek przyjąć takiego ucznia? Kto typuje szkołę, do której uczeń ma zostać przyjęty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo trwają wakacje nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe