Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka zatrudniona w gimnazjum (ur. w 1966 r.), na dzień 31.08.2018 r. będzie posiadała staż pracy 32 lata (również 32 lata stażu pracy pedagogicznej). W dn. 31.08.2018 będzie przeniesiona w stan nieczynny w trybie art. 225 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w związku w wygaszeniem kształcenia w gimnazjum i brakiem dla niej godzin. Czy w przypadku braku jej zgody na przeniesienie w stan nieczynny i rozwiązania stosunku pracy będzie przysługiwało jej prawo przejścia na emeryturę na podstawie art. 88 ust. 1a pkt.2 Karty Nauczyciela (brzmienie tego artykułu zmienione Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zapisem w art. 4 pkt. 12)?
Aby przejść na emeryturę nauczycielską (z art. 88 Karty Nauczyciela), bez względu na przyczynę rozwiązania stosunku pracy - na własny wniosek czy też z powodu zwolnienia w trybie art. 20 KN, 225 czy 226 ustawy wprowadzającej Prawo oświatowe, nauczyciel musiał spełnić warunki określone w ust. 1 (30-letni okres zatrudnienia, w tym 20 w szkole) do końca 2008 roku.
Powyższe wynika z ust. 2a, zgodnie z którym nauczyciele urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1 stycznia 1969 r. zachowują prawo do przejścia na emeryturę bez względu na wiek, jeżeli:
1) spełnili warunki do uzyskania emerytury, określone w ust. 1, w ciągu dziesięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emerytuach i rentach z FUS, z wyjątkiem warunku rozwiązania stosunku pracy, oraz
2) nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego albo złożyli wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel został wezwany do osobistego stawiennictwa przez ZUS na badanie, które przeprowadzi lekarz orzecznik. Jakiego urlopu udzielić nauczycielowi i na jakiej podstawie prawnej?
- Pracownik był zatrudniony od dnia 15.10.2016 r. do 15 kwietnia 2017 r. Nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym. Urlopu nie wykorzystał. 1. Za ile dni za rok 2016 i za ile dni za rok 2017 należy mu wypłacić ekwiwalent pieniężny? 2. Czy za każdy rozpoczęty miesiąc należy się 1/12 urlopu? 3. Czy po pomnożeniu dni urlopu w miesiącu (np. 2,16) przez liczbę miesięcy pracy wynik zaokrągla się w górę na korzyść pracownika?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor odszedł na emeryturę w dn. 28 sierpnia 2018 r, organ prowadzący wyliczył, że należy mu się tylko 24 dni urlopu z czego skorzystał przed odejściem na emeryturę i co zapisane zostało w jego świadectwie pracy. Czy prawidłowo wyliczono urlop? Czy nie powinno to być 35 dni? Czy należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop?( szkoła feryjna).
Osoba ta nadal jako emeryt pracuje w szkole od dnia 1 września.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym, w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany - realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) mają przydzielone 21/18 godzin tygodniowo, w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18? Jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy.
§ 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy § 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole: 1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ma założoną działalność gospodarczą - firma usługowa i zatrudnia w ramach tej działalności pracowników (sam nie wykonuje tych usług) może skorzystać z urlopu zdrowotnego?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe