Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przyjąłem do szkoły ucznia klasy piątej w trakcie roku szkolnego. Uczeń klasę pierwszą i drugą realizował w szkole A. Natomiast klasę trzecią i czwartą w szkole B (zmiana miejsca zamieszkania). Przyjmując ucznia do mojej szkoły otrzymałem odpis arkusza ocen ze szkoły B (zawiera przebieg nauczania z klasy 3 i 4). Czy szkoła B powinna również przekazać odpis lub kopię arkusza ocen ze szkoły A. Czy ma taki obowiązek? Jaka jest podstawa prawna?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują takich sytuacji wprost. Jednak naszym zdaniem szkoła, do której aktualnie uczęszcza uczeń powinna znać jego przebieg nauczania, posiadać m. in. informacje nt. ew. egzaminów klasyfikacyjnych, egzaminów poprawkowych.W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, a w przypadku szkoły policealnej dla młodzieży i szkoły dla dorosłych – po co najmniej jednym semestrze nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia, pełnoletniemu uczniowi albo słuchaczowi kopię arkusza ocen ucznia albo słuchacza poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia, pełnoletni uczeń albo słuchacz potwierdzają podpisem otrzymanie kopii arkusza ocen.W przypadku przejścia ucznia albo słuchacza do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa wyżej, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia, pełnoletniemu uczniowi albo słuchaczowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia albo słuchacza. Rodzice ucznia, pełnoletni uczeń albo słuchacz potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, w szczególności § 14.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń w ubiegłym roku ukończył klasę III SP. Od września rozpoczął naukę w Anglii ( przyjęto go do kl. VI). Od następnego roku ponownie wraca do naszej szkoły. Czy mogę go przyjąć do kl. V ( bo do niej uczęszczałby), co z różnicą programową? ( nie realizował niektórych przedmiotów np. j. polski, historia). Czy powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne, czy założyć, że ma czas na opanowanie podstawy programowej do kl. VI? Po powrocie założyć mu nowy arkusz, czy wpisywać w tym już założonym wcześniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od stycznia do czerwca miał znaczące osiągnięcia w swojej pracy. Chcę mu przydzielić dodatek motywacyjny na okres od lipca do grudnia, ale nauczyciel od 1 września będzie na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy będzie wtedy mógł pobierać przyznany mu dodatek motywacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką możliwość prawną ma dyrektor szkoły w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły z powodu złego zachowania? Czy szkoła ma obowiązek przyjąć takiego ucznia? Kto typuje szkołę, do której uczeń ma zostać przyjęty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w czerwcu 2020 r. otrzymał opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Rodzice dostarczyli opinię do przedszkola z oddziałami integracyjnymi, ale nie dopełnili obowiązku dostarczenia jej do szkoły, która poszukiwała ucznia od września. W styczniu dyrektor przedszkola poinformował, że uczeń uczęszcza do placówki integracyjnej bez decyzji o odroczeniu. Zgodnie z prawem taką decyzję dyrektor szkoły wydaje do 31 sierpnia. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe