Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczen z przedmiotu ma 2 oceny cząstkowe, ale nieobecności ucznia na zajęciach przekraczają 60%. Czy uczeń ma być nieklasyfikowany z tego przedmiotu? Jeśli tak, to czy uczeń musi zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze?
Szczegóły oceniania powinny być ustalone przez szkołę w statucie. Taki obowiązek na szkołę nakłada ustawa.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie, 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. in: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 3) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych; 4) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Podsumowując: statut reguluje wszystkie kwestie związane ze szczegółami oceniania, nauczyciel wg zapisów statutowych ustala warunki oceniania oraz zasady wprowadzające konieczność zdawania egzaminu klasyfikacyjnego. Należy zwrócić uwagę na terminy egzaminu klasyfikacyjnego nakładanego przez przepisy. Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie, proponujemy analizę tamtych treści.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam! Interesuje mnie ramowy plan nauczania z nową podstawą programową dla IV klasy szkoły podstawowej. Plan ministerialny zawiera liczbę godzin w cyklu trzyletnim.Czy mogę oczekiwać, że na stronie nadzoru pojawi się przykład ramowego planu z rozbiciem na tygodniową liczbę godzin z poszczególnych przedmiotów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak określić podstawę programową
w Bursie Międzyszkolnej/
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Gimnazjum zostało przekształcone w szkołę podstawową i funkcjonuje jako szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi. Jak ma wyglądać plan nadzoru pedagogicznego? Czy będą to dwa oddzielne dokumenty czy w jednym? I gdzie mogę znaleźć przykładowy na Waszym panelu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W statucie szkoły widnieje zapis: „Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich”. Czy w tym roku szkolnym, gdy ostatni tydzień sierpnia przypada w poniedziałek i wtorek (30 i 31 sierpnia), egzaminy poprawkowe można przeprowadzić w okresie 23–27 sierpnia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe