Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W obecnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, obowiązującej od 1 września 2017 roku nie ma zapisu na temat tworzenia dla dzieci 6-letnich Indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz przygotowywania Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I. Czy oznacz to, że nauczyciele zwolnieni zostali z opracowywania tej dokumentacji? Nie ma również zapisu na temat proporcji zagospodarowania czasu (czas na zabawę, zajęcia dydaktyczne, wyjście na powietrze). Czy brak tego zapisu pozostawia nauczycielowi dowolność czasową w tym zakresie?
Jeżeli statut danego przedszkola nie wymaga opracowywania przez nauczycieli żadnego z ww. dokumentów, nauczyciele nie mają obowiązku ich tworzenia; statut powinien natomiast określać sposób planowania i dokumentowania prowadzonych obserwacji pedagogicznych, które powinny objąć zagadnienia dotyczące rozwoju dzieci (art. 102 ust. 1 pkt 12, art. 172 ust. 3 PO). Każde przedszkole decyduje, mając na względzie możliwości i potrzeby dzieci, ile czasu wymagają poszczególne aktywności dzieci do zrealizowania całej podstawy programowej, ponieważ załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356 nie zawiera wytycznych w tym zakresie. W publicznym przedszkolu organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie którego nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci (§ 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649). W niepublicznym przedszkolu organizacja pracy następuje na zasadach określonych w statucie (art. 172 ust. 3 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w obecnej sytuacji epidemii ciąży na nauczycielkach wychowania przedszkolnego obowiązek przygotowania diagnozy gotowości szkolnej na koniec kwietnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia wychowania do życia w rodzinie mogą się odbywać w grupie międzyoddziałowej z podziałem na płeć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielce, która złożyła wypowiedzenie z pracy powinnam dokonać oceny pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy po reformie możliwe jest realizowanie na poziomie rozszerzonym drugiego języka obcego, który był realizowany w szkole podstawowej jako drugi język nowożytny? Inaczej, czy w liceum ogólnokształcącym uczniowie mogą rozszerzać 2 języki obce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy uzyskiwania stypendium prezesa rady ministrów.Kandydatami do Stypendium Prezesa Rady Ministrów mogą być uczniowie szkół, którzy w w danym roku szkolnym uzyskali wybitne osiągnięcia edukacyjne, odpowiadające kryteriom wyszczególnionym w art. 90h ustawy o systemie oświaty.
W szczególności uczeń winien spełniać co najmniej jeden z podanych warunków:
otrzymać promocję z wyróżnieniem (średnia ocen z zajęć obowiązkowych nie niższa niż 4,75 oraz bardzo dobra ocena zachowania), uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen,
wykazywać szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wyniki co najmniej dobre.
Szkoła może wskazać jednego kandydata.
Proszę o wskazanie drogi postępowania w przypadku gdy w szkole jest dwóch kandydatów, którzy w takim samym stopniu spełniają kryteria.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe