Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z możliwością wprowadzenia dziennika elektronicznego i pełnej dokumentacji szkoły w wersji elektronicznej dla naszej placówki, oraz ułatwienie rodzicom śledzenie osiągnięć swoich dzieci postanowiłem wprowadzić w/w narzędzia z wykorzystaniem platformy nSzkoły. Część rady pedagogicznej nie wyraża zgody na powyższe rozwiązanie twierdząc, że jest to dla nich dodatkowa praca i nie będą jej wykonywać. Jednocześnie, co wynika z obserwacji i wywiadów, część rodziców dobrze postrzega takie rozwiązanie a dotychczasowe kontakty w tej kwestii pozostawiały sporo niedoskonałości. Czy wprowadzenie obowiązku tej formy wymaga uchwały rady pedagogicznej, czy też wystarczy zarządzenie dyrektora szkoły. Szkoła dysponuje środkami technicznymi (30 komputerów w różnych miejscach, w tym w pokoju nauczycielskim, trzech klasach i 4 stanowisk w czytelni). Wierzę jednocześnie, że wprowadzenie tych narzędzi podwyższy jakość pracy szkoły, zwiększy systematyczność i jasność oceniania uczniów, oraz umożliwi rodzicom lepszy kontakt z nauczycielami i kontrolę nad swoimi dziećmi.
Wymagania formalne odnośnie wprowadzenia dziennika elektronicznego są inne w zależności od tego, czy dziennik ma być prowadzony wyłącznie w wersji elektronicznej, czy też ma stanowić dodatkową formę dokumentowania przebiegu nauczania. Jeżeli w szkole funkcjonują dwie wersje dziennika (elektroniczna i papierowa) wystarczy zarządzenie dyrektora szkoły. Powinno ono zostać poprzedzone opinią rady pedagogicznej, jednakże jest wyłącznie opinia, która nie ma charakteru wiążącego, w związku z tym dyrektor szkoły nie musi się z tą opinią zgadzać. Jeżeli chodziłoby o rezygnację z wersji papierowej dziennika na rzecz wersji elektronicznej, wówczas zgodę na to musiałby wyrazić organ prowadzący szkołę. Odpowiedzi na pytanie należy szukać w rozporządzeniu MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. nr 23, poz. 225 ze zm.). W § 20a rozporządzenia MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji czytamy, że dziennik może być prowadzony wyłącznie w formie elektronicznej. Jednakże zgodę na to musi wyrazić organ prowadzący szkołę. Prowadzenie dziennika elektronicznego wymaga: 1) zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dziennik elektroniczny, 2) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed dostępem osób nieuprawnionych, 3) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą, 4) rejestrowania historii zmian i ich autorów. Przy wprowadzaniu dziennika elektronicznego należy zmienić zapis w statucie szkoły i zobligować wszystkich nauczycieli do prowadzenia dokumentacji przedmiotu i wychowawcy w formie papierowej i elektronicznej ( w ramach obowiązków). Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. nr 23, poz. 225 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel złożył pismo w sekretariacie, które zostało zarejestrowane w dzienniku korespondencyjnym. Czy po kilku miesiącach może przyjść do sekretariatu z prośbą o udostępnienie mu wcześniej złożonego pisma, pomimo że miał kopię, na której zostało potwierdzone złożenie dokumentu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wprowadzeniem centralizacji podatku VAT od 01.01.2017r w placówkach oświatowo- wychowawczych, a konkretnie Bursa w naszym przypadku - czy zobowiązani jesteśmy podpisywać tzw. porozumienia współpracy ze szkołami uczniów którzy u nas mieszkają?Proszę o podanie podstawy prawnej o ile taka obowiązuje.
- Jesteśmy szkołą publiczną dla dorosłych, jednocześnie jesteśmy jednostką szkolącą oświatową, która przeprowadza kursy płatne dla uczniów,urzędów pracy, indywidualne np. na wózek widłowy, kombajn. pedagogiczny dla rzemieślników itd. Jak wystawić fakturę czy notę, z jakim podatkiem, czy jesteśmy zwolnieni z VAT?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szukam u Państwa najnowszego rozporządzenia odnośnie statutu przedszkoli niepublicznych. Nie mogę tego znaleźć poprzez wyszukiwarkę ani w żaden inny sposób. Od innych dyrektorów tylko wiem, że powinnam mieć napisany nowy statut do 30 listopada. Gdzie znajdę wszystkie informacje u Państwa?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe