Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem kobietą. Mam 63 lata, jestem zatrudniona poprzez mianowanie, nabyłam prawo do emerytury. Czy dyrektor może mnie zwolnić? Jeżeli tak - to na jakiej podstawie (nie mam żadnych negatywnych ocen itp). Gdybym chciała rozwiązać umowę o pracę, to jaką otrzymałabym odprawę? W jaki sposób najkorzystniej dla mnie rozstać sie z zakładem pracy?
Nabycie prawa do emerytury jest, jak sama nazwa wskazuje, prawem a nie obowiązkiem. Dyrektor nie może wysłać pracownika na emeryturę.
Uchwała Sądu najwyższego z dnia 21 stycznia 2009 r. IIPZP13/08:
Osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycie prawa do emerytury nie może stanowić wyłącznej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę (art. 45 § 1 k.p.).
Jeżeli chodzi o odprawy:
Art. 87. 1. Nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, jeżeli nie uzyskał z tego tytułu odprawy przewidzianej w art. 28, przyznaje się odprawę w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy.
2. Nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, który przepracował w szkole co najmniej 20 lat, przyznaje się odprawę w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy.
3. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
4. W razie zbiegu prawa do odprawy wymienionej w ust. 1 i 2, przysługuje jedna odprawa - korzystniejsza.
Jeżeli dyrektor rozwiązałby stosunek pracy z Panią w trybie art. 20 Karty Nauczyciela, np. brak godzin przy zmniejszającej się liczbie oddziałów, itp. wówczas otrzymałaby Pani 6-miesięczną odprawę:
Art. 20. 1. Dyrektor szkoły w razie:
1) całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy;
2) częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2.
2. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych w ust. 1, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych w ust. 1, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole (placówka feryjna) nauczycielowi został udzielony urlop wychowawczy w trzech częściach: od września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r., od 1 września 2020 do 31 sierpnia 2021 r. i od 1 września 2021 r. do 30 czerwca 2022 r. Z dniem 31 sierpnia 2022 nauczyciel skończył zatrudnienie. Czy w takiej sytuacji dyrektor powinien wypłacić ekwiwalent za urlop wypoczynkowy na 2020 i 2021 rok?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1.Jakie kwalifikacje powinien mieć wicedyrektor przedszkola publicznego, którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna? Czy musi być mgr i mieć ukończony kurs lub studia z zarządzania oświatą?
2.Jakie stanowiska w przedszkolu upublicznionym można utworzyć? Czy stanowisko wicedyrektora ds.finansowych i/lub pedagogicznym będzie uznane w arkuszu organizacyjnym? Poproszę o wskazanie przepisów, w których mogę znaleźć odpowiedź na temat stanowisk pracy w przedszkolach.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole nie działają zakładowe organizacje związkowe. Szkoła jest placówką publiczną prowadzoną przez stowarzyszenie, nauczyciele zatrudnieni są z KP. Czy w związku z tym nauczyciele mogą przystąpić do ogólnopolskiego strajku nauczycieli?
- Ile urlopu wypoczynkowego w 2014 r. przysługuje pracownicy obsługi (staż 19 l.), zatrudnionej na 3/4 etat, pracującej 5 dni w tygodniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany przechodzi na emeryturę i jest zainteresowany ponownym zatrudnieniem. Obecnie jest zatrudniony na podstawie mianowania. Umowę ma zawartą na pełny etat w jednej szkole (9 godzin) ale jest oddelegowany do innej placówki, by uzupełniać etat (9 godzin). Czy można go zatrudnić po przejściu na emeryturę w taki sam sposób ale na czas określony – do końca roku szkolnego? Jeśli zostanie zatrudniony po przejściu na emeryturę tylko na 9 godzin, to czy umowa może być zawarta na czas określony – do końca roku szkolnego? W oparciu o jaką podstawę prawną mogę go zatrudnić ponownie? Po jakim czasie od dnia rozwiązania umowy o pracę, w związku z przejściem na emeryturę można nawiązać z nim nową umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe