Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor szkoły jestem zobowiązana do wprowadzenia efektywnie funkcjonującego systemu kontroli zarządczej. W jaki sposób skonstruować taki skuteczny system kontroli zarządczej?
Aby kontrola zarządcza odniosła zamierzony skutek, należy przede wszystkim przestrzegać zasad i procedur zapisanych w regulaminach i instrukcjach funkcjonujących w szkole. Wówczas możliwe będzie osiągnięcie końcowego efektu prowadzonej kontroli zarządczej, którym jest minimalizacja, a w sytuacji idealnej - całkowita eliminacja występowania ryzyk.
Pięć standardów kontroli zarządczej
Konstruując system kontroli zarządczej, dyrektor może opierać się o standardy kontroli, i stworzyć ją z uwzględnieniem pięciu grup kontroli, czyli:
• środowiska wewnętrznego,
• celów i zarządzania ryzykiem,
• mechanizmów kontroli,
• informacji i komunikacji,
• monitorowania i oceny.
Identyfikacja i analiza ryzyka
Elementem kontroli zarządczej jest identyfikacja i analiza ryzyk, czyli wskazanie obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole, a których nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować ujemne skutki dla działalności szkoły. W każdej szkole jednak sytuacja może być inna, inne będą ryzyka i inne mogą być przyczyny ich występowania.
Na co zwrócić szczególną uwagę
Obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę to między innymi: obieg dokumentów, sposób kontroli finansowej i zatwierdzanie dokumentów finansowych, ewidencja operacji gospodarczych, ewidencja majątku szkoły, komunikacja i podejmowanie bieżących decyzji koniecznych do prawidłowego funkcjonowania szkoły, a także realizacja planu finansowego szkoły oraz rzetelność sprawozdań finansowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Jakie są formalne sposoby cedowania uprawnień w szkole? Jakie są formalne konsekwencje cedowania uprawnień? Czy zwalnia to dyrektora z odpowiedzialności w świetle rozp. o bezpieczeństwie w szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, kształcącym w formie zaocznej, nie można (zgodnie z zapisami obowiązującego rozporządzenia) prowadzić języka polskiego w zakresie rozszerzonym? Zanim otrzymam odpowiedź, że można, proszę policzyć godziny minimum.
Zgodnie z rozporządzeniem na przedmioty obowiązkowe (lit. a) należy przeznaczyć 570 godz. w cyklu, na przedmioty rozszerzone i uzupełniające - 250 godz. Razem 820 godz. min.
Z ust. 10 wynika 846 godz., czyli 26 godz. pozostaje do dyspozycji dyrektora (zgodnie z rozporządzeniem - na zwiększenie minimalnej liczby godzin).
Przedmioty w zakresie rozszerzonym mają być 2; jeżeli wezmę język polski 125 godz. min. i jeden z przedmiotów typu historia , geografia..., również 125 godz., to zabraknie godzin na przedmioty uzupełniające - czyli tak nie można.
Jeżeli wybiorę język polski 125 godz. i drugi przedmiot za 90 godz. (razem 215 godz.), to zostaje mi tylko 35 godz. (na jeden przedmiot uzupełniający). Ponieważ nie realizuję w takim układzie w zakresie rozszerzonym ani historii (ust. 4), ani geografii, biologii, chemii lub fizyki (ust. 5), powinnam wprowadzić 2 przedmioty uzupełniające - czyli brakuje mi 35 godz.
W związku z powyższym, nie mogę założyć wprowadzenia przedmiotu rozszerzonego język polski (nawet jeżeli chciałabym skorzystać z godzin dyrektorskich - co jest niezgodne z przepisami - to i tak zabraknie mi 9 godzin).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi wypłaca się dodatek za specjalizację 3-go stopnia? Jeśli tak to gdzie mogę znaleźć podstawę prawną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych. Zespół Orzekający zalecił rehabilitację ruchową. Do kogo i na jakiej podstawie prawnej szkoła powinna zwrócić się o pomoc w realizacji powyższego zalecenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w moim przedszkolu przebywa na zwolnieniu lekarskim po skomplikowanej operacji od 5 lipca i będzie je kontynuowała aż do końca roku kalendarzowego. Z kolei z dniem 1 stycznia 2017 roku będzie korzystała z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia. Chciałam się dowiedzieć, czy pracownica musi powrócić do pracy przed urlopem dla poratowania zdrowia (uzyskać zdolność od lekarza po zakończonym leczeniu) ? Czy też może bezpośrednio przejść na urlop dla poratowania zdrowia z długotrwałego L-4 (bez badań kontrolnych) ?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe